Kispályás-blog

A harminc legőrültebb váz a gokartozás történetében

2021. január 16. - VakhangyA

Rögtön magyarázkodással kezdek, igen! Még egy ilyen múltba tekintő, érdekes téma kifejtése előtt annyit megemlítenék, hogy a pofámról a bőr leég, amiért a saját szent projektemet, a külön bejáratú kis hobbi blogomat is ilyen szinten lesz@rtam...Pedig covid ide vagy oda, '20-ban olyan sok minden történt velem, hogy bőven kiadna néhány bejegyzést, de valamiért mindegyiket csak halogattam...Egyrészt nem vagyok az a kényszeredett pozőr alkat! Nem tudok gyártószalag jelleggel, éjjel-nappal bejegyzést gyártani, másrészt a sok esemény közepette vagy időm vagy energiám nem volt hozzá (inkább az utóbbi)! Így hát a visszatérésemet, amolyan közszolgálati jelleggel egy szép, (gokartos)szakmai témával kezdeném, amit a külföldi tkart.it oldal hozott le még év közben és amit remélem, hogy majd szívesen fogad a téma iránt érdeklődő "nagyérdemű". Nézzük meg hát, a gokartos történelem harminc legörültebb váz geometriáját!

 30. Top Kart JT 94, 94/197 homologizáció

30_top_kart_jt_1994.jpg

Hátulról nézve szinte átlagosnak mondható, a legfurcsább része mindenképp a kalap-alakú front rész. A lökhárítót így integrálták a vázba, ami amúgy 28-tól 32 mm átmérőjű csövekből épül fel. (kép forrása: www.tkart.it)

29. HAASE Blizzard, 234/99 homologizáció

29.jpg

A front rész 30 mm, a további részek pedig 32 mm-es csövekből alakították ki, amit a kormánymű-szekció magasságában csavarozással rögzítettek egymáshoz. '96-ban Lonato-i VB futamon, Toninelli az elődöntőben a huszonhetedik helyről a negyedikig jött fel vele. Sajnos a bravúr nem sikerült, mert a döntőben hét körrel a vége előtt kiesett a hajtórúd törése miatt. Fél körös előnye volt ekkor...(kép forrása: www.tkart.it)

28. Maranello RS8, 07/CH/14 homologizáció

28.jpg

A korábbiakhoz képest viszonylag friss, 2009-es a történet. Óriási taps jár a bátorságért egy meglehetősen bátortalan korszakban, már ami az eredetiségre való törekvést illeti...A "standard" vázakkal összehasonlítva rögtön feltűnik a hajlítások szinte teljes hiánya, a hátsó fék pedig a tengely közepén (!!!!) helyezkedik el...A cél egy olyan váz létrehozása volt, ami MINDEN gumi- és aszfalt típushoz megfelelő. Mertek nagyot álmodni az tény! (kép forrása: www.tkart.it)

27. Swiss Hutless Delta, 94/119 homologizáció

27.jpg

Hátulról nézve ez is csak egy átlagos váz, de az eleje...A váz csővastagsága a 32 mm-es és a 30 mm-es csöveket átlagolja, mivel az összes rész 31 mm-es csövekből áll, kivéve a B6 elemet, ami 28 mm-es átmérőjű. Ha valamiben még különleges, akkor valószínű ez rendelkezik a legeslegnagyobb padlólemezzel a gokartvázak közül! (kép forrása: www.tkart.it)

Itt volt a közelemben??

Ha nem is a Swiss Hutless volt, hisz más gyártók is kísérleteztek az úgynevezett "delta" vázakkal, a szomszédomban egy időben volt egy nagyon hasonló! Azóta elkerült innen, de az aktuális tulaja ha ráeszmél, remélem megérti, hogy micsoda kuriózumot tart otthon!

118517303_673993863466125_1522841866900416225_n_1.jpeg

26. BRM Pool SF97, 94/128 homologizáció

26.jpg

Első ránézésre inkább tűnik egy hulladékokból készült házi barkácsnak, mint professzionális váznak, de hát na...A két fő szál eleve nagyon hosszú és nemhogy "kanyarok" de valódi "sikánok" vannak benne! Egy modern vázhoz képest, ami nagyjából kilenc hajlítást tartalmaz, ez összesen tizenhármat!! Külön említést érdemel továbbá az ülés alatti kereszt-cső, ami önmagában is érdekes kialakítású! (kép forrása: www.tkart.it)

25. DKR KR 01, 112/CH/08 homologizáció

25.jpg

Ha már tizenhárom hajlítás, ez nem csak a BRM Pool sajátja, viszonylag modern vázak is készültek hasonló kialakítással. A hátsó szekció belső U-alakja egyfajta "gokart a gokartban" elv alapján készült. (kép forrása: www.tkart.it)

24. Sodi F, 104/CH/08 homologizáció

24.jpg

Ránézésre az az érzésünk támadhat, hogy itt valami itt biztosan hiányzik...Míg a BRM és a DKR a hajlítások valódi orgiáját mutatja, ennél a váznál mintha a spórolásra mentek volna. A válság időszakában ez jó ötletnek tűnhetett, manapság már csak egy furcsa "csodabogár" a Sodi megoldása. (kép forrása: www.tkart.it)

23. Biesse Kart Sonic, 94/194 homologizáció

23.jpg

Az alap koncepció nagyon hasonlít a Sodi F-re, de a váz megjelenésénél '94-et írunk! A hátsó szekció viszont úgy néz ki, mintha a megmaradt csöveket ide dobálták volna...(kép forrása: www.tkart.it)

22. BKT Benton 01, 402/99 homologizáció

22.jpg

Valódi zűrzavar! Talán a tervező(k) fejében is az lehetett. Ránézésre a Biesse-re hasonlít, de kimondhatjuk, hogy ez csúnyább, ráadásul három évvel később jelent meg annál, ami újabb kérdéseket is felvet. A középső szekcióban a csövek ahogy megduplázódnak...Sajnos a súlyáról nincs adat, de a tizenhárom hajlítást itt is sikerült elérni! Mintha szándékosan csinálták volna ilyen kuszára! (kép forrása: www.tkart.it)

21. Top Kart/Pool Kart Bert, 360/99 ICA/J

21.jpg

"Ügyetlen". Talán ez az első jelző ami eszünkbe jut, ha erre a vázra nézünk. Az első- és a hátsó szekció tagoltsága a Haase Blizzard-ra emlékeztet, miközben a két rész még inkább elszeparálva jelenik meg (bár ennél a váznál ez is hegesztve van nem csavarozva). A hátsó rész egy félbe hagyott "delta" váz, az eleje meg egy sajtburger...(az eredeti cikk ezt a hasonlatot hozza, engem jobban emlékeztet egy bizonyos valamire... "rönó"??? - Vakhangya) (kép forrása: www.tkart.it)

20. Luvertin Wind, 265/99 homologizáció

20.jpg

Ugyanaz a séma, mint a Pool Kart esetében és a homologizációjuk is egybe esett. Mégis különleges, mert minden nagyobbnak tűnik, a 30 mm-es csövek ellenére is (a Pool Kart esetében 32 mm). Továbbá a Wind-nél a kettő helyett három részre tagolták a hegesztett szekciókat, hátsóra, középsőre és elsőre. (kép forrása: www.tkart.it)

19. Top Kart Vanity, 371/99 ICA/J homologizáció

19.jpg

Három, azaz HÁROM! A koncepció lényege a már korábban is látott három részre tagoltság, de itt most nagyon komolyan vették! A középső rész három mini hosszanti elemmel, ami valójában egyetlen rúd (az angolban "longon" értsétek úgy, mint egy "hagyományos" gokart váz két külső, leghosszabb eleme, funkciójában megegyezik azzal - Vakhangya) Továbbá a B3 és a B4 az egyetlen 30 mm-es elemek a vázban, a többi rész 32 mm átmérőjű. (kép forrása: www.tkart.it)

18. Bret Kart Red Tiger, 83/21 homologizáció

18.jpg

A kép az 1984-es homologizációs leírásból van, de a váz maga egyértelműen egy korábbi időszak terméke. A Luvertin és a korábban már felsorolt vázak ősének tekinthető, amit állítólag még Senna is tesztelt annak idején. A maga módján iskolát teremtett a későbbi vázaknak! (kép forrása: www.tkart.it)

17. Red Baron Germany, 170/99 homologizáció

17.jpg

Ha letakarjuk a középső szekciót, szinte modern gokartnak tűnik! Az itt csatlakozó két cső kialakításával a tervezők minél nagyobb torziót szerettek volna elérni az első- és a hátsó részek között. Ezt ebben az esetben egy állító csavarral lehetett szabályozni, amely meghúzza vagy lazítja a csatlakozásokat. A Red Baron márka egyébként a bresciai (Olaszország, bár nekünk magyaroknak nem sok jó származot ebből a városból...) Dream Kart cégtől származott, de a vázakat a CRG építette. (kép forrása: www.tkart.it)

16. Jolly Kart Step 2, 94/180 homologizáció

16.jpg

Pontosan a lista felénél járunk, de még így is meg tudunk lepődni! Ennek a váznak az eleje ugyanis teljesen "egyenes", majd az első futóműnél hirtelen kiszélesedik 758 mm-re! Ezek után a többi rész olyan, mintha csak rákapcsolták volna...Az összes cső 32 mm-es! (kép forrása: www.tkart.it)

15. Tony Kart Kosmic, 326/99 homologizáció

15.jpg

A front részt így még nem láttunk csatlakozni a hátsó traktushoz, egészen az ülés-szekcióig elér ez az egység. Nem egészen azok a tiszta vonalak, amit egy Tony Kart-tól az ember várna! Ha ezen bárki megbotránkozna, annak annyit mondanék, hogy görgessen két pozícióval tovább! Mindig van rosszabb...(kép forrása: www.tkart.it)

14. Drew Price Damon X, 84/01 homologizáció

14.jpg

Ez az 1984-es homologizációjú váz szintén megérdemli, hogy a listánkon legyen már csak azért is, mert a Tony Kartot is ez inspirálta! A csövek furcsa átmérője (28,6 mm talán??) onnan is eredhet, hogy ez egy ausztrál tervezésű váz (jelenleg a Drew Price Engineering gyártja az Arrow vázakat). Mindössze két csapággyal a hátsó tengelynél és egy furcsa hátsó rúddal, a padlólemez pedig egészen a versenyző vállánál ér véget! Ebből a nézetből az üléspozíció sem egyértelmű...(kép forrása: www.tkart.it)

13. Tony Kart Extreme, 329/99 homologizáció

13.jpg

Találó az elnevezés! A koncepció ugyanaz, mint a korábban látott Kosmic-nál de a még egy szintet lép a kísérletezésben és az eredetiségében. A torziós képességei kapcsán okoz némi bizonytalanságot, így ránézésre nehéz lenne eldönteni a valós potenciált, ami ebben a vázban lehet. (kép forrása: www.tkart.it)

12.Swiss Hutless Kart Rondo, 94/118 homologizáció

12.jpg

Nagyon széles front, azok a hajlítások az első/középső szekcióban kereszt merevítők nélkül...A hátsó rész szinte teljesen megegyezik a "Delta"-val, (27. a listán) mivel ugyanabba homologizációba tartoznak. (kép forrása: www.tkart.it)

11. Birel TA CIK 31, 147/99 homologizáció

11.jpg

A hardcore rajongók által "Torsion"-ként is ismert váz a “40 years of history and technique of karting” című könyv szerint Filippo Guidazzi gépészrmérnök diploma munkája volt. Az első- és a hátsó szekciót összekötő két U-alakú elem, valamint a hosszanti irányban, a frontot és a ülés alatti kereszttartót összekötő elem szolgált a váz ellenállásának és a torziónak a módosítására (gyakorlatilag ezek rögzítése vagy oldása befolyásolta a váz viselkedését - Vakhangya). Ez volt az első Birel váz, amit teljes egészében számítógéppel terveztek. (kép forrása: www.tkart.it)

10. All Kart Cyborg CIK01, 118/99 homologizáció

 10.jpg

Már néhányszor elhangzott, hogy egy átlagos váz nagyjából kilenc hajlítással rendelkezik. A Cyborg huszonhárommal!! A külső váz szinte átlagosnak mondható, de mindenhol máshol hajlítások, duplázott csövek találhatók. Beértünk a top 10-be, most már tényleg a valódi ínyencségek következnek! (kép forrása: www.tkart.it)

9. Roma Kart Roma CIK001, 530/99

9.jpg

A "delta" vázak érdekes kialakításukkal mindig magukra vonják a figyelmet, de nézük meg, hogy a Roma milyen egyéb jellegzetességeket tud magáénak, amivel bekerült a top10-be. Ilyen például a hátsó tengely középre helyezett támasztó csapágya és négyszög alakú hátsó rész. Ilyen lehet egy gokart váz, amit mindössze egy derékszögű vonalzóval rajzoltak! Tetszés szerint, ki-ki a maga képzelő erejének megfelelően bele láthat egy ceruza-alakot vagy egy kisgyerek "házikó" rajzát...(kép forrása: www.tkart.it)

8. Vink Elst Panther, 94/220 homologizáció

 8.jpg

 Aki azt hitte, hogy a "delta" váz a Roma-val ért a csúcsra, annak ideje megváltoztatnia a véleményét! Mert a Panther úgy néz ki, mintha egy deltát megetettünk volna egy Roma-val...Gyakorlatilag két keretünk van, egyik a másikba integrálva. Az eredmény: öt hossztartó de csak két helyen csapágyazott tengellyel, összesen öt csővel az ülés-szekcióban! Elmebeteg konstrukció! (kép forrása: www.tkart.it)

7. Best Kart Best 1/104, 84/04 homologizáció

7.jpg

Vegyünk egy kazalnyi csövet, majd ejtsük le a földre. Ezután hegesszük össze úgy, ahogy éppen kiadja! Elég innovatív módszer, mégis nagy őröltség egy váz tervezéséhez! Viccet félre téve, a Best egy tanulmány lehetett még 1984-ben, amikor még volt lehetőség hasonlókat alkotni...Ettől függetlenül, az egyszer gokartos értetlenül szemléli az eredményt: Elöl csövek keresztezik egymást, míg hátul uszonyokat formálnak! Merjük elengedni a képzeletünket vagy inkább ne? (kép forrása: www.tkart.it)

6.Haase Pulsar, 531/99 homologizáció

6.jpg

Olcsón gyártani, olcsóbban gyártani és még olcsóbban gyártani! Ez az egyetlen váz, ahol keresztezték a csöveket. A pálya kialakításától (balos- vagy jobbos pálya) függött, hogy melyik cső van felül ill. alul (gyakorlatilag megalkották a balos- ill. a jobbos vázakat). Max respekt a szabad gondolkozásért és azért, hogy bevállalták! (kép forrása: www.tkart.it)

5. Vaccari & Bosi King II., 86/CH/08 homologizáció

5.jpg

Ha a látványa önmagában kevés lenne, maguk a számok is sokat mondanak: 17 hajlítás, 13 csőből!! És nincs mindegyik hegesztve, van amit csavaroztak! Azta! Sajnos a súját nem tudjuk, pedig érdekes lehetne. A legbetegebb mégis az első kereszttartó ketté vágása! Nem sok ilyet látni! (kép forrása: www.tkart.it)

4. Parolin Revolution CIK 01, 286/99 homologizáció

4_1.jpg

 Egy lépésre vagyunk a dobogósoktól! Pusztán csak a dizájn eredetisége miatt megérdemli ez a váz, hogy a legjobban között legyen, mivel ez az egyetlen, ahol a hajlítások (összesen tizenhárom) mellett "púpok" is találhatók. A mai napig sok rajongója van. (kép forrása: www.tkart.it)

 3. Go Kart Aero, 94/221 homologizáció

 3.jpg

Elérkeztünk a képzeletbeli dobogó legalsó fokára! Pusztán a látványa alapján is ide való ez a váz, de akit érdekelnek a részletek az most figyeljen! Minden cső 28 mm-es, kivéve a B4 szegmenst, ami 30 mm. Összesen tizenkét csőből áll, bár a látvány alapján többre gondolnánk. A titka az, hogy a külső cső, körbe, a bal hátsó résztől egészen a jobb hátsóig egyetlen csőből áll! (kép forrása: www.tkart.it)

2. Tecno contruzioni BT Tech

2_1.jpg

A történet 1995-ben kezdődött, majd a vázat sokáig tesztelték, tökéletesítették egészen 2002-ig, amikor is úgy döntöttek, hogy homologizálják. Lonato-ban aztán egy második helyre futotta, mindössze három tized lemaradással az elsőhöz képest, majd a Gordona-i Tibikart tornán sikerült győzelemre vinni a furcsa szörnyszülöttet. Összességében viszont nem volt sikeres, de ennek elsősorban kereskedelmi- és gazdasági okai voltak. (kép forrása: www.tkart.it)

1. SVB Project Mono CIK20

1_1.jpg

Hogy miért ez a váz áll végül a ranglista tetején? Egyrészt a kialakítása miatt, hogy 50 mm-es (!!!) és 28 mm-es csövekből áll és a tény, hogy az első példány bizonyítottan megmaradt vízvezeték csövekből készült! A készítője, Antonino Bernardi annyira hisz benne, hogy a TKART magazin legutóbbi felkeresésekor elmesélte, hogy tovább fejlesztette egy Maxter KF2 motorral és módosított a tengelytávon is! (kép forrása: www.tkart.it)

További képek az első helyezettről:

promo_kep.jpg

(kép forrása: www.tkart.it)

promo_kep2.jpg

(kép forrása: www.tkart.it)

A bejegyzés trackback címe:

https://a-kispalyas.blog.hu/api/trackback/id/tr316391222

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása