Kispályás-blog

Anno történt: Ilyen volt béemvézni '18-ban

2020. március 02. - VakhangyA

Hihetetlen, hogy telik az idő! Bő négy éve, hogy rámondtam az áment életem első komolyabb autó vásárlására és nemsokára túl leszünk a száz ezredik közös kilométerünkön! Sokan biztos meg sem vették volna, még többen simán hülyének gondoltak amikor megvettem és eleinte én sem voltam teljesen biztos benne, hogy szükségem van rá. Talán nem is az én hibám, talán Ő vett meg engem annó aljas hátsó szándékkal: Mert menni akart, világot látni, mert ez a sz@r még élni akart! Éppen ezért küzködte be magát nulla, azaz NULLA izzító gyertyával kemény mínuszokban, tűrte a havat, jeget, kánikulát vagy égszakadást. Esténként éppen, hogy garázsban tartom: most is kinnt áll a kis garázsnak csúfolt putriban, ahová éppen hogy befér... Viszont abban is biztos vagyok, hogy holnap ugyanúgy kinyílik majd az ajtaja, hogy beengedjen a belébe, majd a kulcs elfordítására ugyanúgy elindul reggel, mint tette azt az elmúlt, kereken hétszáz alkalommal. Pontosan ennyi nap telt el azóta, hogy nyilvánosabb fórumon vagy bárhol hosszabban megnyilvánultam volna róla és ezt ideje bepótolnom!

Szóval véget ért a '17-es év és épp túl voltunk a váltó cserénken, ami után meglepődve tapasztaltam, hogy az általam - és a már emlegetett "új Passat-os cimborám" által - csendesnek hitt autó még egy fokkal csendesebb lett. Lehet sokan észre se vették volna, hisz' nekem sem a hangja tűnt fel először hanem, hogy kettes és négyes fokozatban rángatózott a váltókar! A fokozatot nem dobta ki és általában nem volt bajom vele. A szerelőm hívta fel rá a figyelmemet és a különbséget csak akkor éreztem igazán, mire az új váltót bele rakták... 

Continental Winter contact '17 még a "hangos" váltóval ( 0:31-től az nem a motor hangja!!!)

Szóval a '18-as év első fele az augusztusi műszaki vizsgáról szólt, erre kellett felkészülni. Volt mivel: még mindig a levelesre rohadt csomagtér ajtó volt fent (amit nem lehetett kinyitni) ráadásul már az ablakmosó fúvóka körül is jött a ragya. Ha ez nem elég, akkor egy szép tavaszi napon, egy autómosás után észre vettem, hogy az egyik, két éve javított ajtó alsó éle újra elindult! Kellett négy normális nyári gumi is plusz amiket nem vettem észre. Egyéb dologra nem is gondolhattam. Nem füstölt, normálisan fékezett, idexelt, világított. Én kis naív...
Kora tavasszal gyorsan rendeltem tehát négy új KUMHO nyári gumit. Sokat gondolkoztam, hogy váltok 17"-es felnikre. A nyálam elcsordul egy szép E39-re pl. négy style 32 vagy style 66 felnivel de azzal együtt az akció simán kétszázezerről indul és azt igazából sokalltam érte. Elsősorban a gyakorlati értékeket szeretem, nekem az autó világítson, forduljon, fékezzen normálisan. A felniket belülről még csak nem is látom...Maradt végül a tizenhat col (225/55 R16) ahhoz csak gumit kellett vegyek. Valamikor májusban aztán elvittem átvizsgálásra. Így szeretem csinálni, mert ha "béemvéd" van, akkor készülj fel rendesen! Nem is volt nagy a baj: A fék-futómű oké, a rozsdát és a szétrohadt rendszám világítást mondtam nekik. De nem jó az első lámpák vetítési képe, nem megy a hátsó ablakmosó és nem megy fel az anyósülés felőli ablak! Lol!
Az ablakemelő tiszta volt, mert pár nappal az átvizsgálás előtt már nem húzta fel az ablakot. Azon meglepődtem, hogy emiatt nem mehet át a vizsgán, de elhittem. Nem sokkal utána kibontottam, majd egyből megláttam a hiba okát. A mozgató bovden ugyanis elöregedett és elszakadt. Nincs mese, cserélni kell egy az egyben, ezért rendeltem is egy utángyártott újat.

img_3905.JPG
Az ablakemelő szerkezet menthetetlen volt


Az ablakmosó csak a nem működő, nem záró hátsó mikrokapcsoló miatt nem megy (ilyenkor nem enged oda mosó folyadékot), de azt úgyis cserélnünk kellett az ablakkerettel együtt, ez pipa. A lámpák viszont megleptek, mert szent meggyőződésem volt, hogy a facelift utáni E39-ek maguknak belövik a szintet és az úgy van jól. Arról fogalmam sem volt, hogy ettől ugyanúgy be kell állítani őket, mint bármi más autón. (Ez megint csak PIPA, csak a másik fajta...) Más hibalehetőség meg nem nagyon lehetett, mert előtte évben kompletten felújíttattam mindkettőt (foncsorozás, állító szerkezet, új búrák)
Önmagában a beállítás nem nagy történet, lámpatestenként két-két csavar van, egy sima imbusz kulccsal be lehet állítani őket. Már csak egy fal kellett, amitől megfelelő távolságban az autót leparkolva, a vetítési képet figyelve beállíthattam. Sajnos az én udvarom erre alkalmatlan volt, ezért másik helyet kellett keresni. A megoldás, mint sok más esetben, megint "szembe jött velem"! Szüleimtől hazafelé ugyanis megláttam egy - ismerős - falat, szép nagy parkolóhellyel! Persze, hogy a munkahelyem volt! Így történt, hogy a térfigyelő kamerák és néhány szerencsés-szerencsétlen szeme láttára fényszórót állítottam a cég parkolójában, este fél tizenegykor...Az elismerésre másnap előre felkészültem, de valahogy senki sem tette szóvá...Mondanom sem kell, szinte megrökönyödtem mennyire jó lett a világításom (és jó azóta is) és kissé a lelkiismeret is bántott, hogy képes voltam hónapokig nem beállítani...
A karosszériást is lebeszéltem eddigre. A két hátsó sárvédő sarkában megindulni látszott a ragya, plusz az egyik ajtó alját is javítani kellett. Nem szeretem halogatni mert igaz nem olcsó, de minél tovább hagyjuk, annál drágább is lesz! Cserélni kellett a rendszám világítást házastól mindenestől (ezt valamikor korábban megvettem bontottan), de fényezni is mert ezüst színű volt, továbbá egy az egyben cserélni kellett a csomagtérajtó ablakkeretet mert a széle már levelesre rohadt...Szerencsére erre is készültem, eddigre már megvolt a teljesen ép, hibátlan cseredarab mikrokapcsolóval együtt. Végülis csak két évembe telt beszerezni...Juhé!

img_3907.JPG

A leszerelt csomagtér ablakkeret. Szinte már mindegyiken rohad...

Ugyanoda vittem, mint annak idején, Dani Sanyiékhoz, Békéscsabára. Nem a skóciai autóklub törzshelye, de igényesek a munkájukra és amit megbeszélünk, az "úgy van". Mindent felraktak, lefújtak, lelakkoztak, felpolíroztak, amit kellett én meg fizettem, amit nekem kellett. Kb. egy hétig volt náluk. Azért az örömöm nem volt teljes, ugyanis az ablaktörlő kart nem tudták visszatenni a helyére, mert az ezt tartó menetes tartó konzol elrohadt és az anya, ami összefogja nem megy rá. Mellesleg a régi ajtóból sem tudták emiatt kiszedni...Mindegy, majd én megcsinálom! Mi sem egyszerűbb...
A következő szabad hétvégémen neki is álltam gyorsan. Sürgetett az idő, mert már közel volt a műszaki vizsga, viszont hátsó ablaktörlő nélkül aligha megy majd át! Az ablakemelő kérdése sajátosan megoldódott, mert a feltűnő csönd (a webshop részéről) után, a kérdésemre elárulták, hogy a vizsga előtt nem fog megérkezni! Szerencse, hogy nem volt időm ezen bosszankodni! Fogtam tehát a már leszerelt, szétrohadt hátsó ajtót és nekiálltam kiszerelni az ablaktörlő mechanikáját. Összességében nem volt nehéz feladat. Alig másfél óra kalapálás, feszegetés és - végső megoldásként - flexelés után már a kezemben is volt maga az ablaktörlő tengelye a csapággyal együtt. Alapvetően jó volt, a tengelye simán elfordult a házában, viszont az M10x1-es menetet megette az idő. Nem csoda, hiszen spiáterből van, ami kibír egy pár dolgot csak a nedvességet nem. Az meg itt, a hátsó ablak tövében előfordul hébe-hóba! Nem is volt mit variálni vele, elvittem egy esztergályoshoz, ahol vágtak rá egy M8 menetet, így nem 19-es, hanem 17-es anya megy rá. Apropó anya, azt elvágtuk, hogy vékonyabb legyen, így egész gyári megjelenése lett! Már csak egy valami távtartó kellett, de ezt persze (vasárnap délután) sehol sem találtam. Sokasodott a baj, mert másnap meló volt, ráadásul tartoztam egy szülinapi köszöntéssel édesapám felé. Nagyon illett volna emiatt hazaugrani (ötven kilométerre), de ezzel is haladnom kellett...El is döntöttem, hogy így vagy úgy, de megcsinálom, most ez a legfontosabb! Köszönteni telefonon is tudok, az "öreg" úgysem veszi magára. De sehol nem találtam semmit, ami alkalmas lenne távtartónak. Nem bántam már, valami ideiglenes is megtette volna, legfeljebb majd vizsga után kicserélem valami alkalmasabbra! Kínomban már U-alakú karton lapokat kezdtem el farigcsálni, majd egymásra helyezni. Majd a kínlódásom mintegy koronájaként még feketére is lefújtam, hogy hátha?? De ez továbbra is okádék volt! Csodák nincsenek, fosból meg nem lesz dobos torta...Gondoltam én! Mármint ami a csodát illeti. A gasztronómiai kérdéseket inkább az erre fogékonyabbakra bíznám! Engem más foglalt le, mert ekkor életem egyik apró, de meghatározó élménye következett!
Egyre mentünk bele a délutánba, a helyzetem is egyre kilátástalanabbá vált, ezért - bevallom - feladtam. Fáradtam már, a sikertelenség miatt a kedvem is elment, valamint a lelkiismeretem is kopogtatott az agyamban. Hagytam a fenébe inkább, inkább beszélgettem kicsit az asszonnyal.


- És most mit csinálsz? - kérdezte.
- Szerintem hagyom, hazamegyek inkább, felköszöntöm az öreget...ez most fontosabb
- Akkor a kocsit már nem csinálod meg?
- Nem tudom, majd legfeljebb otthon cseszek neki valamit.


Jó döntés volt! A jó döntések után pedig - tapasztalataim szerint - az univerzum megsajnálja a hülyéket és segítő kezet nyújt, amit észre kell venni! Én úgy döntöttem, hogy lesz@rom, hazamegyek az öregemhez! Ennek megfelelően elkezdtem rendet rakni és összeszedni a szükséges cuccokat, amik a folytatáshoz kellhetnek. Ekkor történt, hogy megpillantottam a ház sarkánál ledobott, egész végig a "műveleti területtől" kb. két méterre levő vastag, hibátlan gumi sárcsapót. Fogalmam sincs, hogy nem vettem észre korábban? Előtte talán betonlapnak vagy egérszarnak álcázta magát, nem tudom. Megpillantva viszont egyből eldőlt: TÖKÉLETES lesz! Pont elég vastag, elég merev. Sötét színű, tehát nem feltűnő és szétrohadni sem fog! Hogy kókányolás? A gyári csapágy foglalata az ablak és a ablakkeret között helyezkedik el. Ember legyen a talpán, aki ezt otthon reprodukálja! Bedobtam a kocsiba, majd hazavittem magammal a szüleimhez. Otthon aztán vágtam belőle egy U-alakot, ami illeszkedik az ablaktörlő áthajtásához. Beleraktam a csapágyházat, az ellen oldalról pedig rátettem az ablaktörlő kart, majd az egészet összehúztam az "új" csavar anyával. Kész is lett!

img_3902.JPG

Kész az ablaktörlő szerkezete. A rögtönzött távtartóm hibátlanul bevált

A vizsga reggelén aztán beszámoltam mindenről a szervizben. Szerencsére nem szívóztak, átengedték az ablakemelő nélkül. Nyilván megértették, hogy úton az új szerkezet és egyikünknek sem érdekes most a másikat feltartani. Empátia rulz.
Szeptember elején elutaztam egy hétre a munkám miatt. Ez idő alatt a kocsi a garázsban várta haza a gazdit. Nem mozgattuk, barátnőmnek ekkor még nem volt jogosítványa. Hogy éreztesse a sértődöttségét, amiért egy hétig a céges autóval mozogtam, a következő közös utunkon villantott egy fékkopás-jelző hibát. Nagy kaland - gondoltam - és kihúztam a bal első keréknél levő szenzort. Simán elkopott a betét. Ha már erre jártam, lemértem a féktárcsa vastagságát is. 20,3 mm (20.4 az alsó határ), a hátsó 16,4 mm!! (18,4 a minimum). Tehát ez sem lesz olcsó! Féken, hűtésen ugyanis nem spórolunk ha jót akarunk magunknak! Leadtam a rendelést, kapott új tárcsákat, betéteket és kicseréltem a kézifék pofákat is újakra. Pont egybeesett az olajcserével, úgyhogy az év utolsó negyedére azért csinos kis alkatrész csomagot pakoltam bele.

37396583_927149284160353_7188532062335270912_n.jpg
Műszaki vizsga után, az olajcseréhez még kért egy komplett fék cserét

Kicsit elhúzódott a csere, úgyhogy utolsó rúgásként még ez a dög megölte magában az akksit is. Hiába töltöttem fel, másnapra már nem indult. Újabb harminc ezrem bánta. Én is szeretlek...A fék viszont nagyon megérte! Szinte bántam, hogy nem csináltam meg korábban. Érdekes, hogy a fékhatás a mérésekkor mennyire nem ezt mutatta. A két oldal között pl. alig volt eltérés!

A sok utána járás, szerelgetés, javítgatás után az év végére eléggé összeállt az autó. Talán 2015 óta, mióta megvan, először éreztem azt, hogy most tényleg jó! Az örömöm kitartott egészen októberig amikor végül begyűlt a köd...A hátsó ablakomra! De ezt majd a következő részben!

A bejegyzés trackback címe:

https://a-kispalyas.blog.hu/api/trackback/id/tr2515499276

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása